Veel gestelde vragen en antwoorden Fokus en het coronavirus

Laatst bijgewerkt op 31 mei 2021

 

Op deze pagina staat een aantal veel gestelde vragen m.b.t. corona op een rijtje. Let op: de ontwikkelingen gaan dusdanig dat de antwoorden ook kunnen wijzigen. Deze Q&A wordt indien nodig bijgewerkt. Check ook de updates op deze website. Deze Q&A is niet uitputtend. Heb je een vraag die er niet tussen staat, overleg dan met het ADL-team of met de manager van het desbetreffende Fokusproject.

 

Op deze pagina zijn de vragen verdeeld in algemeen, cliënt en medewerker. Scroll verder naar beneden voor de verschillende rubrieken.

 

Algemeen

 

Wat zijn de belangrijkste kenmerken van het coronavirus?
Hoe weet je of je genezen bent van het coronavirus (COVID-19)?
Wat is de algemene lijn van Fokus m.b.t. het coronavirus?
Wie bepaalt binnen Fokus wat er gebeurt en welke maatregelen worden genomen?
Waar kan ik meer informatie over het coronavirus vinden?
Waar kan ik informatie vinden over hoe Fokus omgaat met de coronacrisis?
Welke maatregelen heeft Fokus genomen?
Hoe en wanneer wordt er beslist over het aanscherpen van maatregelen in de dienstverlening?
Dragen medewerkers van Fokus een mondkapje?
Wat zijn de hygiŽnerichtlijnen van Fokus?
Zijn er voldoende beschermings- en hulpmiddelen?
Worden medewerkers en/of cliŽnten verplicht tot vaccinatie?
Voldoet een zelftest voor het vaststellen van een besmetting?
Mag ik als medewerker of als cliŽnt naar het buitenland?

 

Ik ben medewerker…

 

Is de avondklok ook van kracht voor medewerkers van Fokus?
Gelden de normale arborichtlijnen ook tijdens deze crisis?
Wat is het speciale testnummer voor zorgmedewerkers?
Wat is de AGB code van Fokus die de GGD van mij vraagt?
Wanneer moet ik me ziek melden / thuis blijven en wanneer kan ik nog aan het werk blijven?
Kan ik/moet ik me laten testen bij klachten?
Zijn er kosten aan het testen verbonden?
Moet ik extra beschermingsmaatregelen treffen voordat ik bij een cliŽnt binnen ga?
kan ik ook een faceshield gebruiken i.p.v. een mondkapje?
Hoe moeten uren worden geboekt in SPX?
Hoe corrigeren we het rooster bij wijzigingen door het coronavirus?
Is de functie van ADL-assistent een zogenaamd Ďvitaal beroepí?
Mogen we hulpmiddelen ook bij andere leveranciers dan gebruikelijk bestellen?
Gaat de scholing van Fokus door?
Gaan bijeenkomsten nog door binnen en buiten Fokus?
Wat moet ik doen als een journalist belt met vragen over het coronavirus?
Kan ik als medewerker kiezen welk vaccin ik eventueel wil?

 

Ik ben cliënt…

 

Wat gebeurt er als het virus bij mij is vastgesteld?
Moet ik de hulpmiddelen die ik zelf verzorg extra bestellen?
Moet ik een ADL-assistent meetellen als bezoeker in mijn woning?
Wat moet ik doen als ik klachten heb die op het coronavirus kunnen duiden?
Moet ik als cliŽnt ook een mondkapje dragen?
Informeren jullie mij als cliŽnt over een besmette medewerker?
Wat gebeurt er bij een besmetting van een medewerker en wat verwachten jullie dan van de cliŽnt?