Door Jeroen Lambriks, voorzitter raad van bestuur Fokus

 

Ieder mens heeft ze, rituelen.

Zo begint mijn dag altijd met vers brood halen bij de bakker. Ik smeer nog steeds de boterhammen voor school van de kinderen en zo rollen wij de nieuwe dag in. Als bestuurder heb ik ook professionele rituelen, zoals iedere ochtend in de trein de nieuwsbrieven lezen van Zorgvisie en Skipr. Ik vind dat je op de hoogte hoort te zijn van de actualiteit en je moet verdiepen in nieuwe regels, wetten, beleid en ontwikkelingen. Dan facturen goedkeuren, die stroom moet ook blijven lopen, en wat artikelen klaarzetten om later te lezen.

 

In de huidige tijd van de corona-pandemie zie je ook het belang van regels en gebruiken, en ontstaan ook nieuwe rituelen. Soms vanzelf en soms niet zonder druk van buiten. Zo hoorde ik laatst van een ADL'er die verzuchtte “ik ben helemaal klaar met dat handen wassen”. Ik kon eigenlijk maar één ding denken en dat was “dan wen je er maar aan”. Hygiënemaatregelen zijn enorm belangrijk, dat belang zien we nu. Ze zijn er om cliënten te beschermen en ik zie het als een professionele norm. Bovendien is het helemaal niet nieuw, hygiëne hoor je altijd na te leven.

 

Volgens mij zijn er nog een paar andere rituelen die van belang zijn voor goede ADL-assistentie:

- Je stapt de woning van de cliënt binnen en je wacht even op wat de assistentievraag is

- Tijdens iedere dienst kijk je op het medewerkersportaal en neem je het laatste nieuws en de laatste ontwikkelingen door

- Je hebt aandacht voor je collega’s en vraagt hoe het gaat en of je wat voor hen kunt betekenen

- Jaarlijks doe je aan bijscholing, dat wat je nodig hebt en dat wat je interesseert

- Zoals gezegd je wast je handen en volgt het hygiëneprotocol.

 

Er zijn er vast veel meer, ben benieuwd naar welke het zijn. Deel ze eens. Ik heb Fokus leren kennen als een organisatie die erg regel gedreven is. En ik denk dat rituelen en mores (hoe doen we de dingen eigenlijk?) van minstens even grote waarde zijn. Rituelen en mores zijn bouwstenen van cultuur in onze organisatie. Cultuur is wat de organisatie draagt en hoe je je erin gedraagt en voelt. Laten we deze samen verder ontwikkelen.

 

En ondertussen geven nu geen handen, wassen we de handen en hoesten we in de elleboog, maar beter is natuurlijk nog dat we niet hoeven te hoesten.