Header
31 januari 2019

Blog Jeroen Lambriks: 'Nee, om de verkeerde reden'

 

'De R zit in de in de maand,'klinkt het de laatste tijd vaak op sociale media en in de vakbladen. Daarmee wordt verwezen naar de griep en de griepprik. De afgelopen dagen voelde ik me zelf niet al te best: verkouden, spierpijn, rillerig. Maar dat was het dan ook wel, na drie dagen was het over en was mijn lijf weer daar waar ik het nodig heb. Ik had dan ook geen griepprik gehaald.

Er wordt in ons land druk campagne gevoerd voor het nemen van de griepprik door medewerkers in de zorg. Ondanks al die jaren campagne schijnt dat slechts 20% van alle medewerkers in de zorg een griepprik heeft laten plaatsen. In onze ziekenhuizen, waar het risico op griepcomplicaties bij patiënten het hoogst is, komt het percentage niet boven de 40% uit van alle ziekenhuismedewerkers. Terwijl een griepprikcampagne om het aantal griepbesmettingen te laten dalen pas effect heeft als het inentingspercentage boven de 70% ligt. Kortom, de griepprik beschermt momenteel alleen degene die de inenting genomen heeft, maar geen hoogrisicogroepen.

De afgelopen dagen heb ik me er wat meer in verdiept. Waarom hebben we die griepprikcampagne in de zorg? Om kwetsbare cliënten en patiënten te beschermen, omdat zij hoogrisico patiënt zijn en een veel grotere kans op complicaties hebben bij een griep. En deze cliënten hebben we ook bij Fokus, de nodige cliënten hebben bijvoorbeeld een kwetsbare afweer en dito longen.

Daarom klopt mijn redenatie niet om geen griepprik te nemen, ik doe ‘nee’ om de verkeerde reden! De campagne heeft mij bewust gemaakt van mijn verantwoordelijkheid. Ik moet ik er ook niet aan denken dat een Fokuscliënt een longontsteking oploopt omdat ik 'om de verkeerde reden nee zei'. Tijd voor ja, om de juiste reden!

Jeroen Lambriks, bestuurder

 

 

Meer nieuws